تاريخ : شنبه 8 تير 1392برچسب:, | 19:47 | نویسنده : babak

امیر قلعه نویی پس از پشت سر گذاشتن یک فصل سخت و پرچالش موفق به کسب سومین قهرمانی خود با استقلال شد و حاشیه های ایجاد شده را تا حد زیادی از خود دور کرد.حال امیر قلعه نویی دوباره ژنرال هواداران استقلال شده است و با آرامش و اعتماد بیشتری دست به تغیرات میزند که در این متن قصد دارم نگاهی به خریدهای امیر قلعه نویی و تغیر تاکتیک احتمال استقلال داشته باشم.

خریدهای پرتعداد امیر قلعه نویی در خط هافبک و مهاجمانی که توانایی بازی در خط هافبک را دارند نشان از این دارد که او قصد بازگشت به سیستم ۳-۵-۲ خود را دارد ، سیستمی که با آن در سال ۸۷ بعد از بارسلونا بهترین خط حمله دنیا را داشت و بیشترین تعداد گل را به ثمر رسانده بود ، ترکیبی که در بازیهای حساس و نفس گیر مثل مسابقات آسیایی بسیار منطقی خواهد بود.

توضیحاتی پیرامون سیستم ۳-۵-۲

سیستم ۳-۵-۲ برای اولین بار توسط کارلوس بیلاردو سرمربی سابق تیم ملی آرژانتین صورت گرفت ، او با این سیستم موفق به کسب مقام قهرمانی جام جهانی شد . چند سال بعد بکن بائر موفق شد با همین سیستم آلمان را به فینال جام جهانی برساند.

این سیستم کامل با توجه به قرار گرفتن بازیکنان چند پست در ترکیب توانایی این را دارد که در هر زمان از بازی تغیر تاکتیک داده و مربی نیازی به تعویض های پیاپی نداشته باشد همچنین در سیستم ۳-۵-۲ در حالت دفاعی و هجومی میتوان چیدمان خوبی داشت ، در حالت دفاعی تیم میتواند به سیستم ۵-۴-۱ تغیر کند و در حالت هجومی با سیستم ۳-۴-۳ به دروازه حریفان حمله کند .

———————————–
دروازه بان ها

در پست دروزاه ظاهرا استقلال مثل فصل گذشته با مهدی رحمتی بازی خواهد کرد و در نیمکت آن سیدحسین حسینی خواهد بود .

مهدی رحمتی دروازه بانی قابل اطمینان که خیال کادرفنی را از این پست راحت خواهد کرد.

————————————

مدافعان: این سیستم با ۲ مدافع توپگیر که توانایی آنها باید تکل صحیح ، زدن ضربات سر اول ، بازیخوانی و بلاک کردن مهاجمان حریف باشد که در این پست امیرحسین صادقی و حنیف عمران زاده را میتوان از بهترین های ایران نام برد.

پست دیگر این دفاع ۳ نفره توپ پخش کن یا سوئیپر است که باید اعتماد به نفس بالا ، قدرت رهبری و توانایی ارسال پاس های کوتاه و بلند را داشته باشد ، همچنین باید توانایی بالایی در دفاع کردن داشته باشد که میتوان گفت در این پست در فوتبال ایران بهتر از پژمان منتظری وجود ندارد که تمام توانایی های یک سوئیپر را داشته باشد.

در این سیستم یکی از مدافعان پس از آغاز حمله میتواند جلوتر رفته و به خط هافبک یا خط حمله کمک کند و پرس و یارگیری حریف را از بین ببرد و یا یا نظم دفاعی حریف را به هم بریزد ، در سال ۸۷ این وظیفه را پیروز قربانی به عهده داشت .

در زمان حال دفاع ۳-۵-۲ مدرن به شکلی است که ۳ مدافع به صورت خطی قرار میگیرند . در این حالت اجازه تاکتیکی این چنین صادر شده است که یکی از وینگ بک ها به حالت حمله برود و پس از رفتن این وینگ بک ها ۳مدافع وظیفه دارند که با مایل شدن به سمت آن بازیکن جای خالی او را پوشش دهند و وینگ بک دوم که حرکت نکرده است به عقب بر میگردد و این سیستم مانع ضد حمله حریف خواهد شد و تیم با ۴ مدافع باقی خواهد ماند.

امیرحسین صادقی و حنیف عمران زاده : بازیکنانی که در زدن ضربه سر اول بسیار توانا هستند ، صادقی مدت ها در سیستم ۳-۵-۲ امیرقلعه نویی درخشید و سمت چپ مثلث دفاعی را به خوبی پوشش داده بود .
حنیف عمران زاده با توجه به توانایی هایش میتواند در سمت راست دفاع ۳ نفره استقلال مفید باشد و به تخریب و توپ گیری مهاجمان حریف بپردازد که اصطلاحا به آن توپگیر گفته میشود.

پژمان منتظری: پژمان باهوش ترین مدافع چند سال اخیر فوتبال ایران است که از حمل توپ بالایی برخوردار است ،توانایی فوق العاده در کارهای دفاعی راهی باقی نمیزارد تا بگوییم او بهترین گزینه برای بازی کردن به عنوان یک مدافع آخر که اصطلاحا توپ پخش کن یا سوئیپر گفته میشود
بازیکنی که در این پست قرار میگیرد باید با استفاده از هوش بالای خود فضای پشت مدافعان جلوزن را پوشش دهد و پس از دریافت توپ به بهترین شکل آن را به خط هافبک انتقال دهد .

هادی تامینی یا فرشید طالبی :
یکی از این ۲ مدافع به استقلال خواهند پیوست تا استقلال در مسابقات پیش رو خیالی آسوده از خط هافبک داشته باشد .
طالبی قابلیت انجام بازی به عنوان مدافع آخر و توپگیر را دارد و خرید عالی خواهد بود.

———————————–

خط هافبک: قرار گرفتن ۵ هافبک با پستهای ۲ وینگ ­بک و ۳ هافبک میانی باعث دیکته شدن تاکتیک تیم بر رقیبان خواهد شد ، در این سیستم هافبک ها باید توانایی های مختلفی داشته باشند.

وینگبک ها باید از سرعت و استقامت خوبی برخوردار باشند ، توانایی ارسال سانتر و حفظ توپ را داشته باشند  ، قد آنها باید بین ۱۷۰ تا ۱۷۵ سانتی متر باشد ، همچنین توانایی این را داشته باشند که در طول ۹۰ دقیقه کل طول زمین را پوشش دهند و قادر به استارت های سرعتی باشند ، حال با این توضیحات شما کسی بهتر از پژمان نوری و خسرو حیدری برای این ۲ پست میشناسید ؟

۳ هافبک میانی در حالت میتوانند در زمین مسابقه قرار بگیرند ، یک هافبک دفاعی ثابت که بازیسازی را از عقب شروع کنند و ۲ هافبک میانی که به همراه وینگ بک های چپ و راست با دوندگی زیاد آنها را در فاز حمله یاری کنند.همچنین با سرعت بالای خود به شکاف های خط دفاعی حریف یورش برده و از فضاهای به وجود آمده استفاده کنند.( شما این سیستم را میتوانید با بازی همزمان نکونام – مجیدی – جمشیدیان تصور کنید ) .

نوع دیگر آن استفاده از ۲ هافبک دفاعی و یک هافبک هجومی است . در این سیستم میتوان تاکتیک تیم را بر حریفان دیکته کرد ، حضور همزمان ۲ هافبک دفاعی و ۲ هافبک کناری میتواند خط هافبک تمام تیمهای با خط هافبک معمولی را کاملا از کار بیندازد. 

همچنین نکته ای که قابل ذکر است به وجود آمدن پستی به نام چتر باز است که نمونه آن میتوان به دنیل ده روسی در یورو ۲۰۱۲ اشاره کرد ، وظیفه این هافبک دفاعی این است که برای ضعف دفاعی در مقابل تیم هایی که بازیکنان کناری خوبی دارند و نظم دفاعی را به هم میریزند به خط دفاعی رفته و فضای پشت مدافعان را پوشش میدهد و مانع از بی نظمی خط دفاعی تیم میشود ، این توانایی را امید ابراهیمی و آندرانیک تیموریان دارند.
خسرو حیدری:خسرو بهترین بازیهای خود و بیشترین پاس گل ها برای استقلال را در سیستم ۳-۵-۲ برای استقلال داده است . او با این سیستم به طور کامل آشنا است و بهترین گزینه برای سپردن سمت راست این سیستم خواهد بود ، توانایی حیدری در دفاع و حمله کردن میتواند خیال قلعه نویی را از سمت راست راحت کند.
جایگزین او در این پست فردین عابدینی خواهد بود.

پژمان نوری : او بازیکنی است که علاوه بر تخریب خط هافبک حریف توانایی بازیسازی خوبی دارد ، همچنین چندسالی از فوتبال خود در رده ملی و باشگاهی را در پست هافبک و دفاع چپ بازی کرده است ، حضور همچین بازیکنی در سیستم ۳-۵-۲ بسیار کلیدی است ، بازیکنی که در سمت چپ هافبک ایفای نقش کند باید توانایی طی کردن طول زمین را داشته باشد که پژمان بهترین گزینه برای این پست است.
نوری همچنین میتواند در سیستم های مختلف در پست های هافبک دفاعی و بازیساز نیز به میدان برود.
آلترناتیو پژمان نوری ، هاشم بیک زاده خواهد بود.

احمد جمشیدیان : یکی از بازیکنانی است که به واسطه شوت های سنگین از پشت محوطه لقب دلپیرو را یدک میکشد !
جمشیدیان توانایی بازی در پشت سر مهاجمان را دارد که اصطلاحا به آن هافبک هجومی گفته میشود . بازیکنی که در این پست بازی میکند باید از تکنیک خوبی برخوردار باشد و هوش بالایی داشته باشد که در لحظه تصمیم گیری کند و اقدام به ارسال پاس یا شوتزنی کند. البته جمشیدیان در این پست رقیبهایی مانند فرهاد مجیدی ، مهدی نظری و مجتبی جباری را دارد .

مهدی نظری : جوان و با انگیزه ، تکنیکی و سرعتی ! چند پست بودن نظری میتواند به او خیلی کمک کند ، او نه تنها میتواند در سیستم ۳-۵-۲ قلعه نویی قرار بگیرد بلکه با توجه به توانایی بازی کردن در پست مهاجم گوش و مهاجم نوک میتواند در تمام سیستم های ۴-۳-۳ به میدان برود.
او از سرعت و تکنیک خوبی بهره میبرد که میتواند در بازی روی زمین و بازیهایی که ضد حمله نقش اساسی دارد تاثیر گذار باشد.

امید ابراهیمی و آندرانیک تیموریان : الفبای فوتبال را از امیر قلعه نویی یاد گرفته است ، پله پله با مربیگری قلعه نویی رشد کرد و پس از  ۲ قهرمانی در لیگ برتر به تیم ملی رسید ، برای او شیرین است که مجدد در تیم قلعه نویی بازی کند . همچنین برای هواداران استقلال لذت بخش است که بازیکن جوان و با کیفیت فنی بالایی مثل امید ابراهیمی در استقلال به میدان برود .
ابراهیمی هافبک دفاعی است که توانایی حمل توپ و شوت زنی بالایی دارد ، درست مثل آندرانیک تیموریان ، با توجه به احتمال جدایی کیانوش رحمتی جذب یکی از این ۲ بازیکن در کنار جواد نکونام میتواند پازل تاکتیکی قلعه نویی را نظم دهد ، حضور یک هافبک دفاعی پا به توپ در کنار یک هافبک دفاعی ثابت و تاثیر گذار .
مثال جهانی این تاکتیک تیم ملی ایتالیا است که حضور همزمان آندرا پیرلو و جنارو گتوزو توانایی هردو این بازیکنان را چند برابر کرده بود .
البته در این روزها شایعه جدایی جواد نکونام به گوش میرسد که در صورت این اتفاق ، با تغیر شعاع حرکتی یکی از یا ۲ بازیکن میتوانند در کنار هم به میدان بروند.
جذب آندرانیک تیموریان یا امید ابراهیمی برای استقلال بسیار ضروری است.

فرهاد مجیدی : سال ۸۷ در سیستم ۳-۵-۲ قلعه نویی فرهاد مجیدی با توجه به تکنیک و هوش بالایی که دارد در پست هافبک هجومی به میدان رفت و کمک زیادی به استقلال کرد ، در آن سال استقلال فابیو جانواریو آماده را داشت که در این پست قرار میگرفت و فرهاد مجیدی در برخی از مسابقات جایگزین او میشد و عملکرد قابل قبولی به جای میگذاشت ، با توجه به تعداد مهاجمان استقلال در این فصل پیش بینی میشود که کاپیتان استقلال در این پست ایفای نقش کند .

جیلوید ساموئل و مجتبی جباری : استقلال در این فصل از هافبکهای توانا و باکیفیت زیادی بهره میبرد ، ساموئل میتواند مکملی باشد برای هافبک دفاعی و مجتبی جباری بازیساز اصلی تیم استقلال رهبری خواهد بود برای ایجاد ارتباط بین ۴ هافبک دیگر !
حضور مجتبی جباری در برخی از مسابقات که نیاز به گلهای بیشتر دارد به جای یکی از هافبکهای دفاعی و بازی کردن در پست هافبک وسط باعث هجومی تر شدن استقلال خواهد شد و قرار گرفتن یک بازیکن هجومی دیگر در پست هافبک هجومی .
البته در مسابقات حساس و بزرگ استقلال به سبک تیم ملی فوتبال ایران قطعا جباری را در پست هافبک هجومی قرار خواهد داد.

———————————–

خط حمله: در این سیستم بهترین چیدمان خط حمله استفاده از یک مهاجم بلندقد سرزن و یک مهاجم سرعتی و تکنیکی است ، یا با استفاده از ۲ مهاجم سرزن بازی را فیزیکی تر کرد و استفاده همزمان از ۲ مهاجم سرعتی از ضد حملات و عمق دفاع حریف نهایت استفاده را برد .

محمد قاضی: قاضی از جمله بازیکنانی است که علاوه بر سرزنی فوق العاده قابلیت حفظ توپ و بازی با پای بالایی را دارد ، او میتواند توپ را نگه دارد و با چرخش بدن بازیکنان کناری را صاحب توپ کند که این توانایی بازیکنانی است که فیزیک خوبی دارند و تکنیک قابل قبول.
قاضی در سیستم ۳-۵-۲ قلعه نویی به یکی از اصلی ترین مهاجمان تبدیل خواهد شد ، سیستمی که ۲ بازیکن توانا در سانتر در چپ و راست آن قرار گرفته باشند ( حیدری و نوری ) و همچنین یک مکمل سرعتی مانند ( مجیدی – برهانی – نظری یا افشین )
میتوان حدس زد که در بازیهایی که نیاز به پرس از مقابل دروازه حریف است سیاوش اکبرپور و قاضی در کنار هم قرار خواهند گرفت تا بازی را به یک بازی فیزیکی تبدیل کنند.
قابل حدس است که در صورت قطعی شدن حضور قاضی حاتمی از استقلال جدا خواهد شد.

آرش افشین : یکی از سریع ترین مهاجمان تاریخ ایران ، او گامهای بلندی دارد و از سرعت بالایی برخوردار است ، آرش افشین در کنار یک مهاجم بلندزن توانایی چند برابر پیدا خواهد کرد و فضای بیشتری برای استارت های سریع و تند تیز دارد .
خرید افشین میتواند یک خرید فوق العاده برای استقلال باشد .

آرش برهانی : آرش برهانی به همراه سیستم ۳-۵-۲ قلعه نویی آقای گل لیگ برتر ایران شده است ، آشنایی کامل با این سیستم دارد و میتواند یک بازیکن کلیدی در طول فصل باشد .
حضور آرش افشین ، نظری ، قاضی ، مجیدی و اکبرپور رقابت شدیدی در این پست ایجاد میکند که البته بنا به نیازهای کادرفنی میتواند در مسابقات مختلف به نسبت مدافعان حریف زوج های بهتری برای خط حمله قرار بگیرد.

سیاوش اکبرپور: داداش سیا بازیکنی است در خدمت تیم ، میتوان گفت با حضور چند ساله در استقلال در تمام پستها به میدان رفته است ، او میتواند بنا به نیاز کادرفنی در مسابقات مختلف در پستهای مختلف به میدان برود و مهره ای تاکتیکی برای کادرفنی باشد.

ترکیب احتمالی تیم امیر قلعه نویی در فصل آینده

——————رحمتی————-
——صادقی—منتظری—عمران زاده
نوری————-نکونام———-حیدری
———-تیموریان——————-
———————جباری————–
————مجیدی ——قاضی———

3-5-2



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







  • قیمت خودرو
  • لیموزین